Er du en som synes at nettverksstyring er skummelt? Les dette!

Har du noen gang tenkt at det er ukomfortabelt å være den første til å strekke ut hånda? Kanskje du er redd for å gjøre feil eller at de proffe folka skal se ned på deg fordi du er ung og dum?

Jeg har vært i denne posisjonen mange ganger. Jeg har sittet i flere dager og skrevet ned en melding, men ikke turt å trykke på send. Overtenkt konsekvensene av den ene lille meldingen som kunne ødelegge hele karrieren min. Jeg trodde at dysleksien min gjorde at jeg hadde færre jobbtilbud i vente. Jeg kan si deg med en gang at dette er bare tull. Jeg kan garantere deg at de proffe folka bare blir glad av å se en engasjert student som ønsker å lære. Alle liker å hjelpe. Jeg sitter her nå, etter flere år med bortkastet tid, og skriver en melding på under 2 minutter og trykker send med en gang.

Jeg har lært at det verste som kan skje er at personen sier nei, ikke svarer eller å faktisk ikke har klart å se meldingen i det hele tatt. Men de er ikke verdt tiden din. Det beste med dette her er at First Round, av Paul Pesek, bekreftet alle tankene mine. Et fantastisk kursopplegg som er lett å forstå.

Frist Round er et kurs som baserer seg på å hjelpe studenter med å bygge egenskaper for nettverksbygging. Fra å være skummet til overkommelig, klart og oppnåelig. For det viser seg at med enkle steg så er ikke dette så vanskelig. De forklarer gjennom korte videoer og små oppgaver, men ekte eksempler fra Linkedin og e-post. Noe som for meg var veldig betryggende.  

Jeg må legge til at backpacking var et vendepunkt for meg. Her lærte jeg at man må prate med mennesker som man ikke kjenner i nye omgivelser hele tiden. Jeg kom hjem som en ny person. Og med det mener jeg dette:

  • Ta en dag om gangen
  • Begynte å vaske opp mens jeg lagde mat
  • Prater lettere med nye mennesker
  • Mer organisert

Og det viktigste

  • Tar det mindre enn 1 minutt å gjøre, gjør det med en gang.

Det sistnevnte endret hele hverdagen min. Ting ble gjort fortere og jeg fikk mer tid til andre ting. Jeg skjønte etter hvert at dette kan implementeres for flere områder, hint: meldinger. Et relevant tema er gjennom nettbutikkprosjektet vi holder på med nå i 2022. Vi skulle skaffe oss en mentor. Lite viste jeg at en mentor er ganske enkelt å skaffe seg. Vi fikk et tips om å lete på Linkedin, der var det mange man kunne sende en melding til. Dette syntes jeg var vanskelig for jeg viste ikke hvordan man skulle lete.

Det hele startet en helt vanlig torsdag hvor nettbutikksteamet var samlet under forelesningen. Foreleseren introduserte en tidligere stjerneelev, Stine Skalleberg, som gikk i samme klasse for noen år siden, og som virkelig fikk karrieren sin i gang. Jeg merket med en gang at jeg satt spent i setet og gledet meg til å høre hva hun hadde fått til. Det viste seg at Stine fikk rundt fjorten jobbtilbud etter dette faget og sitter nå i en topp posisjon i Varner. Hun pratet om hennes erfaringer innen sosiale medier, hashtags, markedsføring, analyser og nettside. Jeg skjønte fort at hun var relevant for oss, for det var dette hele nettbutikken vår skulle inkludere. Så jeg hørte med teamet og satte prosessen i gang.

Jeg skulle ut å reise, og på flyplassen kjøpte jeg et pizzastykke og en iskaffe etter en lang dag, og satte meg ned for å sikre meg Stine som mentor. Jeg hadde rundt 15 minutter før jeg skulle ombord. Denne meldingen låt som følger: Jeg må meddele at prosjektet ikke er lansert enda.  

Satt meg deretter på flyet og det tok av. Når jeg landet hadde jeg fått en melding fra Stine om at hun kunne være vår mentor. Jeg ble så lettet og glad, og gikk inn i ferien med god ro og takknemlighet.

Litt over en uke senere fikk jeg i oppgave å ta dette First Round kurset. Lite visste jeg at meldingen til Stine var etter oppskriften First Round anbefalte før jeg i det hele tatt hadde sett det. First Round forklarte at gjennom disse fem kvalitetene ville man unngå enkle feil

  • Empati
  • Nysgjerrighet
  • Takknemlighet
  • Relevans
  • Respekt
Bruk fornavnGjør det mer personlig
Forklar hvem du erForhindrer forvirring
Forklar hvorfor du kontakterPersonen skjønner hvorfor du kontakter Skaper forståelse
Forklar hva du ønskerGjør dem oppmerksom Skaper forståelse
Si takkFor bekreftelse på at de hjelper Skaper god tone

Jeg må innrømme at jeg trodde en mentor kom til å ta mye tid og mange meldinger, men det gikk jo fort som bare det.

Jeg må innrømme at jeg trodde at det å skaffe en mentor skulle ta lang tid, og ikke minst hundre ulike meldinger. Men der tok jeg jaggu feil. Stine har nå vært til stor hjelp for oss, og jeg gleder meg til å høre hva mer Stine kan bidra med.

Håper dette innlegget kan være til hjelp. Og husk! Ta First Round kurset i dag.

Takk for denne gang!

-Tea

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *