Søkeordsanalyse steg for steg- Google Ads

I 1998 kom en banebrytende søkemotor. Denne søkemotoren visste seg å bli den mest brukte søkemotoren globalt i dag, vi kaller den Google.

Ta deg et øyeblikk og tenk på hvor ofte du «googler». Det kan være alt fra problemløsning, shopping eller spørsmål du trenger svar på; eksempel «Hvor mye spiser en elefant». Hva får du opp?

SEM og SEO er to alternativer du blant annet får opp. SEM er kort forklart en søkemotorsmarkedsføring. Det vil si at bedrifter ofte betaler for markedsføringsplassen. Ulempen med dette er at dette krever en høy investering. Derfor kan nyetablerte bedrifter slite å bli synlig her. På den andre siden kan store aktører lett ble synlig, du kjemper selvfølgelig om plassen, men du kan ende på førsteplass. SEO er søkemotoroptimalisering. Dette er helt gratis, men krever en god strategi og mye tålmodighet. Det handler om å raffinere og optimalisere nettstedet ditt for å gjøre deg mer synlig. Dette vil kreve tid for å se resultatene, men det vil være verdt det. Det er her de fleste forbrukerne klikker seg inn på. Merk her at det er viktig at nettstedet ditt er relevant for søket til forbruker.

Så hvordan gjør du seg synlig på SEO? Det er her mitt blogginnlegg kommer inn. Jeg skal ta deg igjennom steg for steg for hvordan man kan gjøre en søkeordsanalyse med Google Ads. Dette er en analyse du kan gjøre for å finne gode søkeord når mulige kunder gjør et søk som er relevant til ditt produkt eller tjeneste.

Steg 1

Når du logger inn på Google Ads må du finne «søkeordplanleggeren», også kalt Google key planer. Det finner du ved å trykke på «Verktøy og innstillinger».

Steg 2

Trykk deretter på «Søkeordsplanleggeren»

Steg 3

Du får et nytt varsel. Trykk på «Oppdag nye søkeord»

Steg 4

Fyll deretter ut ønskede ord, Max 10stk, du mener er relevant. Trykk deretter «Hent resultatene».

Steg 5

Dette kan du lese av resultatet:

Brun: Hvor mange som søker på dette ordet per måned.

Grønn: Hvor høy konkurransen er.

Rosa: Hva det minimum koster på betalt søk.

Rød: Hva det er forventet at ordet kommer til å koste på betalt søk, øvre omsetning. Det er konkurranse mellom bedriftene om dette søkeordet.

Grå: Forslag for andre søkeordforslag.

Steg 6

Deretter trykker du på «last ned» ikonknappen.

Steg 7

Etterfulgt trykker du på «Google Regneark» knappen.

Steg 9         

Du får opp denne. Trykk «Last ned»

Steg 10

Når du kommer inn her, ønsker vi å rydde opp. Det vil si å slette det vi ikke trenger. Slett røde rader.

Steg 11- Valgfritt

Jeg foretrekker norske navn og endrer dette som følgende:

Keyword –> Søkefraser

Avg. monthly searches –>Volum av søk per måned

Competition–>Konkurranse

Competition (indexed value)–>Konkurranse indeksert verdi (1-100)

Steg 12

Deretter legger jeg til to nye kolonner.

 «Strategisk viktighet for bedriften (1-3)» og «Endelig verdi»

Steg 13

Her må vi lage en formel. Følg denne.

Steg 14- Tips

Deretter får du opp et varsel. Trykk på denne. Da slipper du å skrive inn formel på hver enkelt celle.

Steg 15

Nå må vi sortere fra bunn til topp. Dette er fordi vi ønsker bunn-tallet som vår høyeste prioritet. Her må du følge pilens retninger.

Steg 16

Her har du resultatet. Du ønsker å prioritere de øverste søkeordene som kommer her.

Konklusjon

Analysen forteller hva annet potensielle kunder søker på og hva slags type innhold må vi skrive for å imøtekomme dette. Dette er en steg for steg guide for Google Ads men det finnes mange andre verktøy der ute. Finn din favoritt.  

Kilder

https://mariusvt.com/2021/08/31/fra-sokeordsanalyse-til-innholdsstrategi/ https://s360digital.com/no/innsikt/seo-sem/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *