Rúngne – Turklær du bruker i møter

Rúngne er en nettbutikk som ble startet av Norges beste klatrer, Magnus Midtbø. De selger klær og klatreutstyr som er tilpasset hverdagen samtidig som de også kan brukes til klatring.   

For å vurdere denne nettbutikken bruker jeg Inevo sine 10 vurderingskriterier for nettbutikker. Jeg har valgt å ta med terningkast 1-6 (dårlig-best) for å gjøre det mer visuelt.

Denne er delt inn i følgene:

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi

Førsteinntrykket

Det første jeg møter er en forside med et utrolig kult bilde med en innbydende setning som fører rett til kolleksjonen. Jeg får inntrykk av at klærne er rå, noe som overføres til en følelse at klærne er av god kvalitet og virker slitesterke. Jeg ser med en gang oppe på siden at de tilbyr fri frakt og 30-dagers åpent kjøp. Videre nedover siden dukker et av produktene opp etterfulgt av flere kule bilder. Det at bildene er tatt i Lofoten på selveste svolværgeita treffer meg personlig med en begrunnelse av at jeg har vært der selv, og har mye familie oppe i nord. På en annen side forsterker dette ordet slitesterk, de tåler altså det meste. Generelt sett er siden ren og oversiktlig, noe som er behagelig for øyet.

Synlighet

Her er jeg overrasket. Og nei, her mener jeg ikke positivt. Jeg brukte forskjellige søk som «klatre klær» og «klatreutstyr» men ingen ga utslag. Så tenkte jeg «la meg prøve Magnus Midtbø, det MÅ jo gir utslag!» og dette får jeg opp:

Det kommer ikke opp noen søkeresultater for Rúngne på hele første siden. Jeg måtte tilføye «klær» for å få disse opp. Dette er ikke noe de har tenkt på og får derfor dårlig terningkast.

Brukervennlighet

Siden er enkel å bruke. Menyikonet følger deg nedover så du fort kan finne klærne og muligheten for å kontakte kundeservice. Det eneste jeg savner er en informasjonsside som forklarer hvem Rúngne er. For de som ikke kjenner til hvem Magnus er så gir ikke siden nok informasjon om de personene som står bak merket. Videre liker jeg at de har med kundene sine evalueringer med 4,3 som lavest, noe som er veldig imponerende. Dette gir inntrykk at siden er troverdig og at Rúngne er en tilbyder av gode kvalitetsprodukter.

Jeg har også tatt en titt på mobilversjonen som scorer like høyt som på desktopen, noe som gjør meg veldig fornøyd. For å forsikre meg dette tok jeg en test med Google Search Console som bekreftet noe mer detaljert.

Kjøpsprosess

Nederst på siden blir du informert om både fri frakt og 30-dagers angrerett. Dette skaper troverdighet som også støttes av betalingsikoner helt nederst på siden. Det å se at Vipps er en betalingsmåte er virkelig fantastisk. Handlekurven og kjøp var raskt som ved hjelp av Vipps gjør det enda bedre. I tillegg er det ett mindre hinder for at kunden skal få tid til å ombestemme seg.

Teknologi/hastighet

Teknologi er i en enorm utvikling og en nettbutikk i dag skal være rask. Jeg gikk inn på nettbutikken på ulike tidspunkt på forskjellige dager for å se om jeg la merke til ening i hastighet, resultatet ble vellykket med samme reaksjonstid hver gang. Likevel utførte jeg enda en test, denne gangen med to forskjellige programmer: WebPageTest og PageSpeed Insights for å kunne sammenlikne. WebPageTest viser dårlige resultater med 4 sekunder til 99% lastet mens på PageSpeed Insight 2,4 sekunder. På en annen side mener jeg det er opp til forbrukerens opplevelse som teller mer og jeg er fornøyd. Jeg la merke til at Rúngne sin side var raskere på klikk enn andre nettbutikker.

Kundetilfredshet

Som nevnt kjapt overfor viser Runge kundestjerne rett under produktene side. Dette liker jeg, mest fordi det bare er stjerner som er lett å se. Inne på selve produktsiden har de også lagt med hele kundeomtalen som beskriver hvorfor de har likt produktene. Jeg må ta frem her at de har også skrevet en artikkel samt nevner flere steder hvor bærekraftig og bra materiale de bruker. Som en som meg som syntes dette er viktig kjenner jeg på følelsen at dette produktet frister. Og blir enda forsterker når de nevner at det tillegg er vannavstøtende, som passer perfekt for en klumse som meg. Jeg er solgt.

Trygghet

For det første så er dette en nettbutikk for Magnus Midtbø, noe som allerede skaper troverdighet at en kjendis promoterer denne nettbutikken. Tillegg bruker de velkjente og trygge betalingsalternativer. Ved å ta i bruk knapper som videresender til sosiale medier hvor man kan bekrefte at det finnes mennesker bak dette som bruker disse produkter, skaper også trygghet til siden. Og ikke mist forsterker kundeanmeldesene at dette er gode produkter og nettbutikk.  

Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon er veldig viktig i dag mellom bedrift og kunde. I 2022 er vi nesten avhengig av markedsføring på sosiale medier, spesielt når en kjendis som Magnus representerer Rúngne. De har lagt opp til at man kan melde seg på nyhetsbrev, men for inntrykk av at det er ikke er en prioritering. På instagram har Rúngne nå 27,5 tusen følgere, på Facebook litt over 1500 og på TikTok litt over 500 følgere. Det er tydelig at det er på instagram Rúngne hersker. Det er fint at de har kjørt Giveaway, som legger til rett for oppmerksomhet. De er relativt aktive med ca. 1 post i uka, men de kunne kjørt mer på om de vil nå ut til flere. De legger ut bilder som både er litt morsomme og noen som er klatrerelatert. Noe som jeg syntes er fint for det presenterer det hverdagslige, hyggen, og ikke bare det profesjonelle. Jeg må gi de applaus for at de nå selger klær gjennom Fjellsport som er en kjent merkevare i Norge. Det gir meg et inntrykk at god vekst og unner dem det.

Priser, utmerkelser og artikler

Ettersom Rúngne ikke har vunnet noen priser eller ha fått noen utmerkelser enda vil jeg ikke kommentere dette feltet. Men gjør det gjerne når det skjer.

Konsept og strategi

Jeg vil si at Rúngne er et kult konsept. Klærne er virkelig av god kvalitet, og ja jeg har kjennskap til det fysiske produktet, og elsket at det er vannavstøtende og at de har satt søkelys mot bærekraft. Jeg liker strategien på nettbutikken, for meg er det en rød tråd. Og med dette mener jeg at det gir mening å ha bilder av norsk natur. Det representerer harde forhold som igjen referer til navnets betydning (Norrøn mytologi, den sterkeste av jotnene), logo (menneskes hjerte) og ikke mist klatring. De gir inntrykk for vekst så strategien deres fungerer.

Konklusjon

Rúngne er en velfungerende nettbutikk som tilbyr produkter av høy kvalitet. Den er enkel, men samtidig godt laget. Alt er lett tilgjengelig så jeg vil tro at Rutt på 80år vil klare å få gjennomført et kjøp. Det eneste som trekker nettbutikken ned er manglene informasjon om Rungne, dårlig på google søk og litt lite aktivitet på instagram. Men jeg liker at de er i vekst og jeg ville definitivt kjøpt et produkt fra Rungne.

Kilder

https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

https://rungne.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *